Met de hervormingsagenda jeugd (gepland voor 1 januari 2027) wordt een aftrap gegeven aan grote systeemveranderingen. De inrichting van jeugdhulp zoals we het nu kennen, is niet meer betaalbaar of wenselijk. Teveel jeugdigen krijgen nu een indicatie waar professionele ondersteuning de oplossing voor moet bieden.
Met de hervormingsagenda jeugd wordt het voorliggende veld samen met de directe omgeving van het kind steeds belangrijker om dure zorg uit te stellen of zelfs te voorkomen.
De lessen die geleerd worden met onze jonge inwoners zullen binnen afzienbare tijd toegepast worden op alle inwoners van Nederland. Van 0 tot 100 jaar. Deze ontwikkeling vraagt een nieuwe of aangepaste sociale infrastructuur.
Wat je aandacht geeft, groeit.
Er wordt in het werken met onze jonge inwoners een nieuwe manier van denken gevraagd en een andere manier van handelen. Oude wijn in nieuwe zakken is een realistisch scenario als er geen echte vernieuwing plaats vindt.
Zolang er vooral aandacht is voor de afwijking van de norm, zal er ook de meeste energie naar het ‘probleem’ toegaan. Ik heb kinderen letterlijk horen zeggen: “Ik ben ADHD”. Ze worden één met hun ‘probleem’ en hun ‘afwijking’ groeit.
Lukt het echter om de ouder, de leerkracht, de (jeugd)hulpverlener, etc de talenten van het kind te zien en deze te versterken? Dan gaat de energie naar een positieve beweging. Het kind zal in de spiegel kijken en misschien wel trots zijn op wat hij of zij allemaal kan! Door positieve waardes te versterken wordt het ‘negatieve’ minder aanwezig.
“We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.”
Een voorbeeld
Een meisje uit groep 7 is zeer verlegen. Ze durft niet te spreken voor klas. Ze maakt weinig contact met leeftijdsgenoten en maakt een sombere indruk. De leerkracht geeft dit signaal door CJG-er. In samenspraak met de ouders wordt een behandelplan opgesteld waarin doorverwijzing naar een kinderpsycholoog uiteindelijk een optie kan zijn.
Een tante van het meisje, herkent de signalen niet. Bij haar is ze meestal vrolijk. Ze zingen vaak samen. De tante weet toevallig dat er een vereniging is gestart met een kindermusical. Het meisje wordt daar aangemeld en heeft al snel het hoogste lied. Bij de voorstelling heeft ze dan ook een mooie rol.
In de klas merkt de juf dat ze veel minder verlegen is, ze heeft een spreekbeurt gehouden voor de groep en heeft zelfs een paar vriendinnen.
Structuur van goede voorbeelden
In de afgelopen jaren heb ik meerdere innovaties in het werken met kinderen en jongeren bedacht, gerealiseerd én overdraagbaar gemaakt. Een rode draad in deze successen is het gebruik maken van ‘peer to peer education’. Jonge mensen nemen sneller iets aan van (iets oudere) leeftijdsgenoten dan van volwassenen. Wanneer goede voorbeelden (van positieve persoonlijke ontwikkeling) in de buurt van een jeugdige zijn, is de kans aanzienlijk aanwezig dat juist dit gedrag gekopieerd wordt. Zelf noem ik dat een structuur van goede voorbeelden. Hier ligt een enorm krachtige potentie die te vaak onbenut blijft.
Een ander voorbeeld
In een wijk met sociale uitdagingen in Rotterdam zien basisschoolkinderen op straat veel jongeren die status ontlenen aan illegale activiteiten. Dat zijn, in hun ogen, succesvolle jongeren met geld, scooters en aanzien. Jongeren die op een positieve manier hun ontwikkeling vorm geven, zijn niet zichtbaar.
Tieners in deze wijk krijgen de kans om vanuit hun talenten activiteiten te organiseren voor andere jongeren en voor kinderen. Deze activiteiten zijn populair en worden goed zichtbaar gemaakt via sociale media. De actieve jongeren krijgen privileges in de vorm van kleding, uitjes en (vooral) sociale waardering en aanzien.
De kinderen uit de buurt kijken tegen hen op en willen hun voorbeeld volgen. Hierin worden zij vooral gestimuleerd door hun ouders en familie.
Met name in wijken waar veel beroep gedaan wordt op jeugdhulp, is het opzetten van een structuur van goede voorbeelden van absolute meerwaarde want:
- Jongeren gaan zich meer inzetten voor de wijk. Er komen meer activiteiten voor kinderen.
- Jongeren komen in een positief daglicht.
- Jongeren ontwikkelen hun vaardigheden en persoonlijkheid.
- Voor jongeren wordt het vanzelfsprekend om actief burger te zijn.
- Kinderen krijgen goede voorbeelden en gaan deze volgen.
Een structuur van goede voorbeelden inzetten in uw organisatie?
Ik ben beschikbaar als (interim) manager / teamleider of inhoudelijk coach om collega’s mee te nemen naar een nieuwe manier van denken en handelen.
Als leidinggevende bied ik vanuit mijn rust mensen ruimte en vertrouwen. Vanuit visie neem ik collega’s, netwerkpartners en doelgroep mee naar dat punt aan de horizon waar zij zich aan kunnen verbinden. Als coach ben ik doortastend en weet ik met humor de sfeer luchtig te houden.
Met mijn creativiteit breng ik nieuwe methodieken en klinkende resultaten.
Wil je meer weten? Geef me een belletje!