Wie ik aandacht geef, groeit.

Ik voeg positieve waarde toe aan sociale of maatschappelijke vraagstukken waarbij jeugd een hoofdrol speelt.

Wie ik aandacht geef, groeit.

Ik voeg positieve waarde toe aan sociale of maatschappelijke vraagstukken waarbij jeugd een hoofdrol speelt.

KODOSS maakt kennis met muziek

In de gemeente Oss heb ik dit jaar KODOSS bedacht en opgezet. KODOSS staat voor Kom, Doe en Ontdek in de Schadewijk Oss. Het is een gratis naschoolse programmering voor alle kinderen van de basisscholen. Dank zij de inzet van diverse lokale maatschappelijke en culturele instellingen is er elke dag ergens iets te doen in de wijk. 

Vandaag was het voor groep 1 tot en met groep 4 de eerste “kennismaking met muziek”. 

Het is 14.15, de school is net een kwartiertje uit. 30 kinderen zitten in het lokaal.  Na een dag school is het gillen, lachen, spelen en stoeien. Even lekker heel de dag ontladen.

De muziekmeester steekt een hand in de lucht en met zijn andere hand legt hij zijn wijsvinger op zijn mond. Kinderen volgen zijn voorbeeld. Enkele dan….

Als de meester de gitaar pakt wordt dit door sommigen gezien. De meeste hebben echter niets in de gaten en blijven vooral bezig met elkaar. De meester slaat de eerste akkoorden aan en de warme klanken vullen de lucht. Ineens is het helemaal stil. De magie van muziek is voelbaar.

Voor eventjes dan…

De les van vandaag gaat over het verschil tussen snel en langzaam. Wat is snel? ‘Een auto!’ Ok, en wat is langzaam? ‘Een schildpad!’ Heel goed.

Als de meester snel gitaar speelt moet de vinger in de lucht, bij langzaam omlaag. Aan de vingers te zien snappen ze het verschil tussen snel en langzaam allemaal heel goed. Om beurten mogen kinderen in de band deelnemen. Deze bestaat uit gitaren, een piano, drumdozen, en heel veel vocals.

In de kakafonie van enthousiasme valt hier en daar een ritme te ontdekken. De afsluiter is met z’n allen. De meester stampt 2 keer met zijn voet en klapt dan in zijn handen. Stamp, stamp, klap. Stamp, stamp, klap. Dit behoeft geen uitleg. Alle kinderen stampen, stampen en klappen. En springen en joelen!

Kennis maken met muziek doe je samen.

Scroll to Top